cocukluk-sismanligina-dur-deyin

Biz ne yiyorsak ve ne kadar yiyorsak onlar da bizi takip ediyor. Çocuklarımızın sağlığını kendi ellerimizle mahvetmemek için tüm ev halkının beslenmesini gözden geçirmesi gerekiyor.

Beslenme çocukların büyümesi, fiziksel ve zihinsel açıdan gelişmesi, sağlığını koruması için en önemli etmenlerden biri… Vücuda alınan enerjinin, proteinin, karbonhidratın, vitamin ve minerallerin çocukların gelişimi için yeterli ve dengeli olması gerekiyor. Bunların yanı sıra besinin tazeliği, kalitesi, içeriği, hazırlanma koşulları, kullanılan maddeler ve hatta hijyenine kadar birçok kriteri dikkate almak gerekiyor. Her çocuğun vücut yapısı farklı olduğundan, yedikleri yiyecek miktarları ve ideal kilolarının da farklı olması gerekiyor.

Çocukların enerji harcamaları fiziksel aktivitelerine, yapılarına, cinsiyetlerine göre değişir. Büyüme süreci enerji harcaması gerektirdiğinden, çocukların enerji gereksinimi büyüklerinkinden fazladır. Çocukluk çağı en hızlı büyüme ve en çok enerji harcanan zamandır. Bu çağda hızlı olan metabolizma, vitaminlere olan ihtiyacı artırır. Bu nedenle bu yaş çocuklarının günlük alması gereken vitamin ve minerallere dikkat edilmesi gerekiyor.

Beslenmede Yapılan Hatalar Çocukların Sağlığında Önemli Rol Oynuyor

Hazır, katkı maddesi içeren, boyalı, aşırı şekerli ve yağlı besinler ve fast food ürünler erken yaşta obezite ve kalp damar şikayeti ihtimallerini artırıyor. Ebeveynin yedirme için ısrarları, ödüllendirme, ceza verme gibi yemek yeme sürecini vurgulayan tutumları da çocuğun yeme alışkanlıklarını olumsuz yönde etkiliyor. Yemek seçmeyen ve üretken sağlıklı nesiller istiyorsak, sağlıklı beslenmenin etkin olduğu yaşam tarzını bebeklikten itibaren çocuğumuza öğretmeliyiz. Çocukların taklit ederek alışkanlıklar edindiği unutulmamalı, ona göre davranmalıyız. Sağlıklı yeme alışkanlığını da çocuklar bu yolla öğrenirler. Örneğin çocuğunuzun yemek seçmesini istemiyorsanız, siz de yemek seçmeyin.

2-7 Yaş Arası Okul Öncesi Dönemi

  • Hareketli oyunlara yönlendirin.
  • Beslenme saatlerini düzene sokun.
  • Ödül veya ceza aracı olarak yiyecekleri kullanmayın.
  • Ailece süt için ve sağlıklı beslenin.
  • Sevdiği-sevmediği besinler diye ayrım yapmadan belli bir düzende besinleri sunun.

7-14 Yaş Arası Okul Çağı

  • Okula götüreceği beslenme çantasını hazırlarken dikkatli olun.
  • Öğün atlamasına izin vermeyin.
  • Kahvaltı ve öğle öğününü düzenli almasını sağlayın.
  • Rekabet gerektiren spor ve oyunlara yönlendirin.
  • Harçlıklarını harcaması için besin dışında bir alan bulun ve onu yönlendirin.
  • Fast-food besinleri kontrollü olarak tüketmesine izin verin. Örneğin; hamburger yanına kola yerine ayran alın, patates yerine de salata ısmarlayın.
  • Çikolata ve abur cuburdan onu korumak istiyorsanız önce siz bunları bırakın.

Kaynak: Esteworld Magazine 17. Sayısı