Dr. Servet TERZİLER, “devletin ve özel sağlık sigortalarının karşılamadığı sağlık hizmeti nedir” sorusunun cevabından 100 milyon liralık bir iş yarattı.

Esteworld Plastik Cerrahi Sağlık Grubu’nun daha çok lüks bir oteli andıran İstanbul, Etiler’deki hastanesinde Dr. Servet TERZİLER, FORBES’a verdiği randevuya ancak bir saati aşan gecikme ve üzerinde turkuaz rengi ameliyat giysisiyle katılabiliyor. Gecikmesine neden olan ve “yeni çıktığını” söylediği saç ekimi operasyonu, 49 yaşındaki Kabataş Erkek mezunu TERZİLER’in olağan çalışına düzeninin her gün birkaç kez tekrarlanan rutini… Ancak şirketin yönetim kurulu başkanı bu temposundan pek şikayetçi değil hatta bu durumu “mutluluk vermek” olarak nitelendiriyor ve “insanları mutlu eden bir grubuz” diyor.

TERZİLER’in yönetim kurulu başkanı sıfatını paylaştığı ortağı Mustafa TUNCER ile 2004’te, yarısı borç 500 bin dolar yatırımla İstanbul, Bahçelievler’de küçük bir klinikte kurduğu Esteworld, bugün Etiler’de 75 yataklı bir hastane, Altunizade’de 30 yataklı bir kompleks, Bahçelievler ve yine Altunizade’de iki klinikle ürettiği 100 milyon lira ciroyla Türkiye’nin en büyük plastik cerrahi şirketi. Etiler’de 20 milyon dolarlık yatırımla yapımı süren metabolik cerrahi hastanesi tamamlandığında bu konum daha da pekişecek. “Açık ara bir numarayız” diyor Dr. TERZİLER, her yıl yarıdan fazlası yurt dışından gelen 20 bin civarında hastaya hizmet veren şirketinin pazardaki konumunu vurgularken “Türkiye’de estetik ve plastik cerrahinin tüm sağlık sektörü içindeki payı yüzde 10. Bu dilimin yüzde 20’si ise Esteworld’e ait.”

Esteworld’ün mazisi, aslında 1996’da genel klinik hizmetleri vermek üzere kurulan Marmara Sağlık Grubu’na uzanıyor. İstanbul Tıp sonrası çocuk hastalıkları alanında uzmanlaşan Servet TERZİLER ile psikolog Mustafa TUNCER’in ‘sonradan’ ortak oldukları kurum, SSK, Bağkur ve Emekli Sandığı’nın özel sağlık kurumlarında da geçerli hale getirilmesi yönündeki uygulamaya ‘tıp merkezlerinin’ dahil edilmemesi nedeniyle (hastalarının yüzde 70’i bu üç kurumdan geliyormuş) üç kliniğiyle 2004’te kepenkleri indirmişti. “Mustafa ile diğer ortakların hisselerini borçlanarak aldık ama altı ay boyunca hangi alana yöneleceğimize karar veremedik” diye hatırlıyor TERZİLER, “Diş sağlığında branşlaşmayı düşündük ama Dentistanbul’un yanında küçük marka olmayı göze alamadık. Genel hastanecilik işinde ise çok fazla oyuncu vardı. Daha boş bir kulvar arıyorduk.”

İki ortağın ana branşlarına uzak olsa da, arayışları “tüm dünyada sigortaların karşılamadığı sağlık hizmeti nedir?” sorusunun cevabında yani estetikte son bulmuş. Saç ekiminin nadir, estetik cerrahinin ise birkaç küçük klinik ve muayenehanede yapıldığı o günlerde Marmara Sağlık Grubu’ndan kalan İstanbul, Bahçelievler’deki beş katlı kliniği “Esteworld Estetik ve Güzellik Merkezi” adıyla yeniden açıp saç ekimine odaklanmışlar. TERZİLER de hemen Sağlık Bakanlığı’nın açtığı medikal estetik eğitimlerine katılmış ama özellikle saç ekimi konusuna uzmanlaşmayı tercih etmiş. Bu ilk hastaneyi, 2007’de Altunizade’de plastik cerrahi ve medikal estetik odaklı ikinci şube, 2011’de Etiler’deki Türkiye’nin ilk estetik ve plastik cerrahi hastanesi, 2015’te de Altunizade’deki ikinci toplamda ise dördüncü klinik takip etti.

Kuşkusuz sadece estetik odaklı bir sağlık kurumu fikri 2004 için oldukça yenilikçiydi ve iki ortak bu cesur hamlelerinin meyvelerini kısa sürede topladı. Ama onları bir klinik düzeyinden ‘sağlık kurumu’ mertebesine taşıyan asıl adım, 2011’de Etiler’de açtıkları hastane oldu. TERZİLER, bu hastaneyi açmaktaki motivasyonlarını uluslararası bir oyuncuya dönüşmek olarak açıklıyor ve bu vizyonu, 2004’te henüz şirketi kurdukları dönemde attıklarını söylüyor.

Bugün Etiler’deki hastanelerinde günde 12 estetik cerrahi, 15 saç ekimi operasyonu yapılıyor. Ve bu operasyonların ağırlığını yabancı hastalar oluşturuyor. Hükümet, 2012’den itibaren sağlık turizmi amaçlı yurt dışı tanıtımlarına 1 milyon dolara ve yüzde 50’ye kadar destek vermeye başlamıştı. Esteworld’ün ortakları da bu destekle yurt dışında açtıkları 30’a yakın sağlık turizmi ofisi vasıtasıyla 100 ülkeden 10 bin turist getiriyor.

Türkiye’de estetik cerrahi, sağlık turizmindeki yükselişe paralel olarak büyük potansiyel vaat ediyor. Sağlık Turizmini Geliştirme Konseyi (THTC) Başkanı Emin ÇAKMAK’ın verdiği rakamlara göre Türkiye’nin son iki yıldır ağırladığı sağlık turisti sayısı (kaplıca ve ılıcalar dahil) 750 bin civarında ve 2015’te 5,2 milyar dolar olan gelirler 2016’da 5,8 milyar dolara ulaştı. THTC’ye göre bu gelirde estetiğin payı yüzde 10. Buna karşılık Sağlık Bakanlığı’nın “2015-2016 Uluslararası Hasta Raporu’nda bu rakamlar yarı yarıya daha az. Yine de gelen hasta sayısında düzenli bir artış var. Rapora göre 2008’de 74 bin kişiden ibaret olan hasta sayısı 2014’te 496 bine çıktı ancak geçen yıl 366 bine indi. Aynı raporda sağlık turisti başına ortalama 12 bin dolar gelir elde edildiği ve pazarın 2016’da yüzde 5 büyüdüğü bilgisine yer veriliyor.

Kuşkusuz bu pazarın büyük dilimini 1 milyar liralık hacimle saç ektirme oluşturuyor. Sağlık Turizmi Derneği danışmanı Emre Ali KODAN’a göre her ay ortalama 5 bin yabancı saç ektiriyor. Bu nedenle pazardaki oyuncuların ağırlığını saç ekim merkezleri oluşturuyor. Türkiye genelinde 350’si İstanbul’da olmak üzere 550 saç ekim merkezi var. 20 bin metrekareye ulaşacak tesisleri ve 600 çalışanıyla Esteworld, çoğunluğunu münferit klinik ve estetik merkezlerinin oluşturduğu bu yapı içinde hastane ve komplekse sahip olmanın avantajıyla rekabette de avantajlı… Üstelik 20 milyon dolarlık yatırımla inşası süren metabolik cerrahi hastanesinin devreye girmesiyle obezite, tüp mide, mide küçültme ve şeker hastalığına yönelik ameliyatlarla pazardan aldığı pay da artacak. Ama pazar eskisi kadar da boş değil. Medical Park, Acıbadem, Medipol ve Florance Nightingale gibi bünyesinde estetik cerrahi bölümleri bulunan özel hastane grupları 500 milyon dolarlık bu oyuna girmiş durumda. Diğer taraftan branşlaşan özel sağlık grupları da ortaya çıktı -Estetika, Novita, pazara yeni giren Astra Group’un Esteticum zinciri, üç büyük kentteki klinikleriyle hizmet veren Estetik International ile Esteliv ve Lymphest…

Ancak Dr. TERZİLER’in rekabetten yana pek bir sıkıntısı yok. Pastanın yüzde 80’inin merdiven altı tabir edilen yetersiz estetik işletmelere gittiğine dem vurarak asıl yurt dışına odaklanılması gerektiğini söylüyor. “Bu işin felsefesini rahmetli Sakıp SABANCI’nın bir kitabındaki şu önermeden almıştım: ‘Bir iş yap, o işin her şeyini yap’. 12 sene sonunda bu branşın her şeyini yapar hale geliyoruz” diyor ve ekliyor: “Şimdiki en büyük hedef; markamızı yurt dışında tanınan, itibarlı bir kurum haline getirmek.”

SAĞLIK TURİZMİ DÜNYA GENELİNDE 150 MİLYAR DOLARLIK BİR HACME SAHİP. TAHMİNLER YILLIK ORTALAMA YÜZDE 25’LİK TEMPOYLA BÜYÜYEN PAZARIN 10 YIL İÇİNDE 400 MİLYAR DOLARI ASACAĞI YÖNÜNDE. HİNDİSTAN, SİNGAPUR, ABD, KANADA, İSRAİL GİBİ ÜLKELERİN BASINI ÇEKTİĞİ PAZARDA TÜRKİYE, MEDİKAL TURİZM ENDEKSİ’NE GÖRE 32’NCİ SIRADA YER ALIYOR. BUNUNLA BERABER, SAĞLIK TURİZMİNİN DAR BİR KESİTİNİ OLUŞTURAN ESTETİKTE TÜRKİYE SON BEŞ YILIN PARLAYAN ÜLKELERİ ARASINDA.

Forbes Türkiye / Temmuz 2017

forbes-servet-terziler

forbes-servet-terziler (1)